Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Galaxy supernova 28 dec 2019 13:16 #3226

  • brixvold
  • brixvold's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 2
Efter i en del år at have brugt dette forum til at søge information om havjagt og vurdere for og imod div jagtformer og fartøjer ifht mit temperament og nærliggende jagtområde.
tænkte jeg at jeg ville smide et par billeder og en beskrivelse op af den kajak jeg er endt med, sådan at andre kan bruge det til at veje for og imod.

Galaxy supernova:

(Hvis jeg kender mig selv ret kommer der sikkert flere fartøjer med tiden;)

Først og fremmest kiggede jeg efter en pedaldreven kajak da opsøgende jagt over større områder kombineret med muligheden af færrest mulige jagtbegrænsninger(motorbådsjagtfrie zoner) Var det der tiltalte mig mest.

Prisen på 12.000 tilbud på kajak for alle gjorde at jeg ik følte jeg blev svindlet aalt for hårdt for et stykke plastic.. kiggede også på hobie og på native men det rækker min pengepung altså ikke til;)

Kvalitet: kajakken altså selve skroget er godt stærkt og i en fin kvalitet. Sædet og pedaldrevet virker også rigtig solidt.
Roret er ikke særlig smart lavet, det er lavet af en gennemgående rorstamme i tynd plastic der sidder sammen med selve roret lavet af det samme plastic
roret har samme dybde som kølen og er ikke beskyttet af en kølhæl, hvilket vil sige at ved håndtering på/af kajakvognen er roret meget udsat for at knække.
Hvilket det selvfølgelig gjorde ikke særlig lang tid efter indkøb da jeg løftede op i forenden for at sætte vognen ind under kajakken mens 2/3 af kajakken stadig lå i vandet.
Bummelum et par timer i smedjen og jeg har produceret et nyt ror+rorstamme i syrefast stål der holder længere end kajakken, kostede mig en 1000 i materialer men kun fordi jeg blev nødt til at købe en længde rundstål ellers er der vel for 200kr.
Jeg overvejede at lave noget reklamation på det, men tænkte at jeg i bedste fald ville få et nyt ror, der så kunne knække næste gang jeg tog ud. men designet på lige det punkt holder ikke, og skal fikses af dig selv eller af en du kender hvis du ikke vil stå klokken åndsvag med et knækket ror mens ænderne griner af dig i det fjerne.
Pånær roret er jeg gennemgående rigtig tilfreds med kvalitet og udstyret ellers. Der er masser af skinner til at sætte udstyr fast i(ikke at jeg bruger det noget synderligt men måske en dag)
Stangholdere til fiskerne og kopholder til alle.
Der er et lille vandtæt rum bagved sædet og et større stænktet rum i forenden. Hvor man kan stuve ting til hvis man skal ud og overnatte eller noget i den størrelsesorden.
Sikkerhed:
Kan jeg forstå i særdeleshed er et emne omkring kajakker og jagt.
og vil lige her kort beskrive hvordan jeg ser på det.
Jeg er ikke en særlig erfaren jæger, jeg har haft jagtegn mere end jeg har brugt det 5, men fik endelig taget hul på bylden for et år siden og er heldigvis blevet bekræftet i af havjagt holder 100% til mig.
Til gengæld har jeg opholdt mig på vandet enten rekreativt eller professionelt nærmest siden jeg kunne gå. Både Vha motor, sejl, pagaj, årer og finner!
Først og fremmest gælder det for mig at:
Tørdragt altid når vandtemperatur er under 16 grader og iøvrigt altid hvis du er bare en lille smule i tvivl om du kan hive dig selv ud af vandet.
En alm kajak ser jeg udfordring i, hvis ikke man er stærkt rutineret.
De grønlænder kajakker (glasfiber) jeg har haft brugt før er levende og der skal oparbejdes en pæn rutinering inden jeg selv ville begynde at blande våben og oppakning ind i det mix. her ser jeg det som lidt af en gang spaghetti at få styr på dig selv, pagaj, årer, skyder mv og få tømt skuden for vand. men jeg er 100% på at man kan lære at mestre det hvis man lægger timerne i det. (bare spørg grønlænderne)
Sit on top galaxy supernova.
Har en brugbar funktionslast på 250 kg den kan vist læsse op til 300 men så ligger der vand i bunden af baljen. Eller damjollen burde man måske så kalde den;)
Jeg vejer 100 kg, så højt sat har jeg 120 kg ombord. Det giver + 100 kg ekstra jeg kunne stoppe i skuden før at den ville begynde at føles ustabil.
Jeg har været ude med den i en halv meter bølger, og det brokker den sig ikke rigtig over, udover at skruen suger luft engang imellem ved modsø ;)
Jeg har faktisk svært ved at se situationen hvor den vælter af sig selv, men skulle det ske vender du den bare om og så løber vandet automatisk ud af den, og så kravler du op i den, for det er en selvfølgelighed at man kan det, når man sejler kajak! ! !
:)
Der medfølger pagaj jeg bruger når jeg skal manøvrere snævert, primært når jeg skal opsamle patronhylstre eller fugle men den er også sikkerhed hvis pedaldrev skulle fejlfunktionere. :0
Udover det medbringer jeg et signalblus og min mobil og en redningsvest.
Termos og noget snackværk.
Hvis jeg skulle ud på åbent hav i den, det skal jeg ikke, men så havde pakkelisten set anderledes ud.

Yderligere tiltag:
Jeg skal have bygget en skærm der skjuler mine benbevægelser når jeg cykler ind på fuglene, det går fint med edderfugl og sortænder og dem der bare flyver tæt forbi mig fordi de er nysgerrige! men den der flok gæs jeg ellers kom ret tæt på! og gråænderne letter lang tid før et skud overhovedet kommer på tale.
Så deeet bliver sommerprojektet på den front, tror det bliver noget med noget sejldug og nogen stivere ala kalesche til både der kan lægges ned når den ikke bruges/-mindre vindmodstand.

Håber nogen derude kan bruge det:)
God jagt!
Følgende bruger(e) sagde tak: Søulven, Alexander

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Galaxy supernova 29 dec 2019 13:26 #3233

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Tak for anmeldelsen :)

Jeg gik selv i lang tid og overvejede en Galaxy Alboran, før jeg bestemte mig for livet med pram for et par måneder siden. Har også selv sejlet meget, primært i havkajak, og savner mobiliteten - det tætteste jeg kommer på her er når jeg bruger pagaj i min kravlepram. Efter at have prøvet at kravle et par gange nu, tiltaler tanken om at pedaldrev og ror mig også en hel del.

Hold os endelig opdateret med dine erfaringer!
Følgende bruger(e) sagde tak: brixvold

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1