Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Valg af patron 31 mar 2024 12:42 #6652

  • Drs
  • Drs's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 22
  • Modtagne Tak: 10
Jeg er også hjemmelavet, og da jeg begyndte på at lade patroner, kunne jeg ikke få dem hurtig nok , 32 gram på 520 m/s og en 37.5 grams på 480 m/s.

I dag er jeg mere til en høj hagl vægt, større hagl størrelse og en moderat hastighed.

Desværre er der ikke rigtig nogle steder at man kan købe en 12/76 patron med 39 gram stål
Dette ville være ideel efter min mening i dag
God dækning selv med større hagl

Til svømmerænder og små dykker skyder jeg kun med hagl størrelse 3., det har jeg gjort i mange år
Denne hagl størrelse er effektiv ud til 40-45 meter

Til gæs skyder jeg kun med 1er
Jeg vil ha anslag energi nok til at hente en anskydninger ude på lang afstand

Ang tranboringen, skyder jeg med alt fra cyl til xxx- full (kalkun chokes.)
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Drs.

Valg af patron 02 apr 2024 16:02 #6656

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21
Det vil altid være en god ide` at prøveskyde med forskellige patroner / ladninger mm, og jeg har brugt en del tid på det, med en metode, jeg synes er bedst, men der kan nu også være forskel på teori og praksis, så forstår godt, at Torben ikke vil prøveskyde med den patron, han på jagt synes at have gode resultater med. Tro kan flytte bjerge, når man har tillid til patronen.

Jeg brugte en gennemsigtig skive, der kan flyttes rundt, for at korrigere for at skuddet ikke sidder midt på papiret, og hvor der også er en lavet en cirkel ved både 25 og 50 cm, så man kan udregne en kerne-% og fordelings-%, da den består af 36 felter, med nøjagtigt samme areal. Det er Arvid Borge Petersen der har lavet den, og hvert felt svarer til kroppen på en fasanhøne/and. Efter hans beregning, skal hvert felt så rammes af 3-5 hagl - alt efter haglstørrelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af patron 16 apr 2024 15:36 #6670

  • MHP
  • MHP's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Wow :woohoo: - sikke en masse gode input og refleksioner ift. valg af patron. Jeg takker mange gange t) .
/Mads Pedersen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen