Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Hvornår begynder i? 21 apr 2017 17:11 #364

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Åha jeg savner virkelig at komme kravlejagt, selvom jeg kun har en få ture at gøre godt med indtil videre. Jeg vil gerne i gang med at finde ud af, hvor fuglene gemmer sig allerede nu, så jeg er klar til næste sæson, men giver det overhovedet nogen mening på det her tidspunkt af året? Der er vel ikke mange af vores jagtbare arter, der er til at finde nu der ude ved kysterne, og hvis de endelig er, så er der vel stor forskel på yngle lokaliteter og de steder de er i efteråret?Hvordan ville i gribe det an?

-Lars.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvornår begynder i? 21 apr 2017 20:39 #365

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hej Lars.
Du skal starte lige nu, ikke fordi det fortæller dig en masse om hvor fuglene er når jagtsæsonen starter men fordi som du selv skriver "har kun få ture at gøre godt med".
Det er på denne "varme" årstid du skal teste dig selv og den pram du ønsker at at anvende til din kravlejagt, det er nu du skal opbygge din viden om prammens og din egen formåen.
Test i det værste vejr du kan forestille dig at havne i når både YR og DMI slog en skævert og du havnede i en situation du ALDRIG havde drømt om du ville havne i, gør det på vand hvor du kan bunde( og NEJ det er ikke på 30cm for det er ikke der problerne er, det er på 1-1,5m vand)
Når du så ligger derude i molevitten og sved, blod, snot og tårer mødes for at holde dig på rette vej så finder du ud af hvad dit DNA er spundet af.
Klarer du dig igennem og siger til dig selv DET gør jeg ALDRIG mere er du fornuftig !
Siger du derimod, DET klarede jeg fint, hårdt, bevares, men jeg satte mig ud over fornuften og (over)levede på instinktet, ja så er der stor chance for at du finder ud af at kravlejagt ikke handler om dig mod fuglene men om dig mod dig selv.

Jeg håber ikke det har skræmt dig, klø på, jo større udfordring desto større glæde.

Hvis det var nemt, var der ikke noget ved det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvornår begynder i? 22 apr 2017 00:02 #366

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Lars,

For mig lyder det til, at du er solgt til strandjagten :) Vinden i ansigtet, solopgang over fjorden, naturen barsk som blid, vilde fugle og gode oplevelser.

Ja det er svært ikke, tænke på.

Som strandjæger er man altid på jagt, måske ikke fysisk med gevær og pram. Men jagten på at finde fuglene, finde nye steder, spotte interessante potentielle steder.
Der ud over er der jagten på udviklingen af grejet, nyt grej og ideer og meget mere. Strandjagten er og bliver bare meget mere end selve jagten.

Igennem tiden har jeg fisket en del i foråret på kysterne rundt omkring, det har givet megen god inspiration til strandjagten, hvor træk-ruter er set og stedder hvor ænderne gerne vil ligge er noteret.

Jeg nyder stadig en tur i bilen, med kikkerten langs kysterne hen over sommeren, Ligger der stadig fugle lige der hvor du spottede dem i foråret på fisketuren? eller har de fundet et nyt sted i nærheden.
Jeg tager mig selv i, at sidde og nær studere googlemaps, for at finde adgangsveje til kysten. Er der en landmand der skal kontaktes for, at undersøge om adgangsvejen må benyttes osv.

Så jeg kan sagtens forstå dine tanker og iver... Det er her man finder ud af at, der er en større dag end sin fødselsdag og juleaften... Nemlig 1. september.

Der findes ikke noget vildere eller bedre og mere afslappende end når man tager afsted på sæsonens første jagt alene eller sammen med en jagt kammerat.

Billedet er fra en af de få ture hvor prammen ikke var med 1. september. Kystjagt kan være ganske spændende.

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvornår begynder i? 26 apr 2017 20:17 #367

  • Sebastian s
  • Sebastian s's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Du får intet ud af og tag ud nu. Det er ikke de samme fugle som der er i efteråret/vinteren. Fuglene skal have ro og fred når de ligger på reder og ser ingen grund til at rissiker at jage, fuglene af reden lige nu, i yngle sæsonen. Jeg begynder først med at gøre mit forarbejde, når vi når midt hen i august.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1