Da makkeren blev hjemme. November 2008

Den 5/11 havde makker Mammen og jeg aftalt at vi ville på hvinænder den næste dags morgen. Vinden kom fra en østlig retning med en hastighed af 8 m/s så jeg viste hvor at det muligvis kunne give en håndfuld ænder. Det var et lille hjørne jeg kender hvor der kun er knæ vand så der ville bølgerne ikke blive særlig høje så vi aftalte at denne plet ville vi prøve. Da den havde givet ænder før i lige netop den vind. Vækkeuret ringede kl 05.00 og vi skulle mødes på stedet kl 06.00.men kl 05.30 løb der en sms ind på telefonen den var fra Mammen. ”Hansen jeg syntes at det blæser for meget i dag så jeg bliver hjemme”. Ok tænkte jeg 8 m/s var da ikke alverden og da slet ikke når der var tale om at vi skulle ligge på knæ vand, men det skulle han nu også senere komme til at fortryde ret så kraftig endda. Bilen og hele møllen var pakket aftenen før så det var bare at lave kaffe sætte mig ud i bilen også måtte jeg ellers alene mod fjorden.

Som sagt så gjort jeg nåede fjorden kl 06.00 fik lige en mundfuld kaffe og cigaret derefter blev langelænderen og mine 100 lokker søsat også ellers af sted til den udvalgte plads og kl 07.15 var jeg skyde klar.
Der gik en time hvor der ikke rigtig skete noget hvor kun en enkelt lille hvinand hun og en skallesluger fandt vej ind over lokkerne så de lunede godt i den tomme pram. Efterhånden begyndte fjorden så småt at live lidt op med lidt ænder trækkende rundt i området. To brunakker kom trækkende lavt over vandet og lige mod mine lokker de kom rigtig godt ind og faldt begge for en fin dubble også var høsten for dobbelet god start.

Inde på grus vejen kom trillende en bil det var makker Mammem der lige skulle ud og se om han nu havde valgt rigtig ved at gå ind og sove igen om morgenen i stedet for at tage med. Ligesom Mammen kom begyndte der at være trafik på fjorden i form af større både der kom sejlende det satte virkelig gang i de små lyn. En lille flok hvinænder kom fra venstre styrtende mod lokkerne lige mod hullet i mine lokker så de var rigtige gode og inden længe faldt en flot dubble mod bølgerne og jeg måtte igen ud og samle op.da det kun var knæ vand jeg lå på valgte jeg at gå ud og samle op jeg var ikke mere end lige kommet tilbage til båden fået nye bønner i da der stod to hvinænder på stive vinger over lokkerne dem havde sku ikke set så måtte der ild i bøssen igen hvor på jeg fik den ene og den anden slap med skrækken. Denne gang lod jeg anden ligge lidt og det var et godt valg for der gik ikke to minutter før end at der igen hang hvinænder over lokkerne5 stk havde fundet vej og to mere blev føjet til den der allerede lå der i bølgerne i forevejen. Dem lod jeg også ligge lidt i baljen og ganske rigtig der gik ikke længe før end at der igen kom 6 hvinænder susende mod lokkerne og de kom rigtig godt ja de nærmest hang stille over lokkerne bom bom.
To mere lå derude sammen med de andre tre også kunne jeg gå ud og samle 5 stk op de talte godt i langelænderen.

Da klokken var ca 11 havde jeg omkring 15 ænder også kunne det nok være at makker Mammen der jo sad inde i den lune bil og så det hele igennem Swarrovskien ærgrede sig bare lidt over at han var gået i seng igen om morgenen i stedet for at tage med, for det gode træk fortsatte enkeltvis kom de 2 – 3 -6 og 7 stk kom de små lyn stormende mod mine lokker og skalleslugerne holdt sig heller ikke tilbage så dem blev det også til nogen stykker af. Det blev til en hel del gode og sjove skud oplagte chancer flotte dubbler og blanke forbier den dag. det var som om trækket ingen ende vil tage normalt plejer jeg at pakke sammen omkring 11.30 men den dag pakkede jeg først sammen 13.30 for når de på de dage kommer på den måde hvem tager så ikke gerne et par extra timer på fjorden.

Det endte på uforglemmelig dag op med 31 ænder fordelt på 2 pibeænder 5 skallesluger og 25 hvinænder så det var en af de store dage i langelænderen, og makker Mammen ja måske sidder han og savler endnu men tror nu ikke han vælger sengen frem for langelænderen en anden gang for man kan vist rolig sige at det var en af de dage.