En jagttur set igennem 2 par øjne november 2006.

Af: Mikael W. Schmith og Carsten Holm Clausen

Mikael og jeg havde forsøgt at komme af sted et par gange og måtte aflyse pga. vejret eller for lidt søvn…
Men det skulle jo nok lykkedes at komme af sted og det gjorde det denne dag. Vi var meget enige om området jagten skulle foregå fra men om Mikael skulle medbringe sin jolle og besøge et sted som vi tit havde talt om, eller vi skulle nøjes med prammen og så ro det korte stykke ud til en godt afprøvet plads, det snakkede vi meget om…

Det endte med at vejret artede sig sådan at jollen og det fjerne sted blev valgt, det er jo altid spændende at se nye områder.Vi mødtes tidligt denne morgen, da vi skulle bruge en halvtimes sejlads i jollen, inden vi var på det aftalte sted.
Vi fik prammen og jollen i vandet og fik prammene gjort klar, motoren startede fint og afsted det gik ganske kort, for da vi var midt i havneudløbet stoppede motoren….. så efter at have bøvlet lidt med den og klamret os til de store stolper i havneudløbet, fik vi ved fælles hjælp atter gang i motoren. Også af sted med fornyet håb om at vi nok skulle nå det, dog lettere forsinket.

Chc ved sin jafi

Foto: Michael W. Schmith

Efter 20 minuter var vi fremme, sejlturen med to pramme på slæb gik rigtig godt og humøret havde nået nye højder.
Vi tog en kort samtale om vi skulle ligge sammen eller gå hver for sig, vi blev enige om at vi ville prøve hver for sig og hvor vi hver især ville ligge. Så var det bare med at få gang i årene og komme ud for at lægge lokkerne ud, for det var allerede lyst nok til at skyde.

Da vi var lidt sent ude skulle det, at lægge lokkere ud gå lidt stærkere end godt var. For edderfuglene fløj om ørene på mig... mens jeg arbejde som en gal med at blive klar… meget stressende.
Og hold da op hvor det drillede... striberne kom til at ligge for tæt, og uden en ordentlig landingsbane.

Så jeg måtte ro rundt og flytte dem bagefter. Havde 4 striber edderfugle og to striber hvinænder. 6 lokkere på hver stribe.
Måtte opgive den ene stribe hvinænder, da jeg fik den godt og grundigt filtret samen med den ene åre.
Så den kom i prammen igen, hulter til bulter....grrrr!
Jeg har da aldrig oplevet noget der bare kom i nærheden af at drille så meget som denne morgen.
Var dog lettere irriteret over, at jeg ikke havde flere hvinandelokkere ude, da det helt sikkert ville have givet flere chancer.
Nå men det viste sig at der kom betydelig flere hvinænder end edderfugle.
Men pyt for de 6 hvinandelokkere virkede, som de skulle.
Da jeg langt om længe havde lokkerne på plads og lå klar i prammen, med sved på panden, og en puls på 240 i arrigskab, kom min første chance. 8 hvinænder kom på smukkeste vis på hule vinger med retning mod de 6 hvinandelokkere skråt til venstre for prammen.
Ved ikke lige hvad der skete, for fik ikke hold på dem, hvor den bedste chance var til stede og måtte følge dem lidt længere, ja de kom næsten om bag mig før skuddet faldt og en hvinand tumlede død i vandet.
Blev lige liggende lidt for at se om der skulle være flere ænder i luften, det var der ikke og roede så ud og hentede hvinanden. På vej til bage kom en høj enlig hvinand.Den lavede noget af det flotteste stunt jeg nogen sinde har set, den lukkede den ene vinge næsten sammen og skruede sig lynhurtigt lodret ned i lokkerne trods det, at jeg kæmpede med vinden om at holde prammen på plads. Tror jeg fik lavet noget af det bedste skud jeg nogen sinde har præsteret til en hvinand. Den kom susende ned fra himlen som om den fulgte en usynlig proptrækker i luften. Den fortsatte direkte i baljen efter skuddet og så havde jeg to hvinænder i prammen. Hvilken start på denne morgen, hvad kunne det ikke ende med.
Men træerne vokser ikke ind i himlen, for da endnu et par hvinænder kom perfekt i lokkerne, blev det til to forbiere.. så kom jeg lige ned i prammen igen.
Den næste chance blev også misbrugt på det skamligste hvor jeg kun skød det ene skud. En sjov oplevelse som totalt forvirrede mig. Der kommer to hvinænder som slår på lokkerne dog uden at ville ned i lokkerne, så de flyver over dem og trækker ud - højre om prammen, en svær side at skyde til og det bliver da heller ikke nemmere af, at jeg ud af øjnekrogen får øje på endnu fire hvinænder som kommer med landingsstillet slået ud. Så ville prøve lykken med mit andet skud til en meget bedre chance til disse fire. Det var dumme lærepenge.. jeg nåde ikke en gang at komme i nærheden af at komme til skud.

Efter en periode hvor der ikke skete så meget kom en enlig edderfugl nu lavt mod lokkerne helt spidst ind Den kom godt og anden blev truffet i første skud, men kunne godt fornemme at den ikke døde i knaldet, så den måtte hellere få skud nr. to inden den tog vandet…. KLIK sagde det bare… og jeg måtte sande at jeg havde glemt at stoppe en patron i magasinet efter den sidste chance til hvinænder… damn og så nu i øjnene at jeg nu skulle til at ro af pommern til, efter den.. men den blev liggende stille og roligt på vandet og fik her to hurtige fangstskud - som den ikke overlevede… pyhhh.
Kort efter dette opdagede jeg at Mikael var roet ind til jollen, Jeg havde ikke hørt ham skyde denne morgen, så han var nok lidt træt af det.
Så jeg lå lige og tænkte på at roer jeg nu ind til ham for lige at vejre stemningen, ja så hænger der sikkert et par hvinænder over lokkerne og griner af mig, som der altid plejer at gøre… havde kun lige tænkt denne tanke da en enlig hvinand slår på lokkerne, den falder død i knaldet i vandet.
Da jeg havde samlet den op roede jeg tilfreds ind til Mikael for lige at vejre stemningen. Vi besluttede at pakke sammen. Han havde fået lidt våde tær sagde han, da han kun havde skridtstøvler på denne morgen. En kombination af lidt for dybt vand og en kviksandsagtig bund havde givet lidt vand indenbords.

Mws i sin jolle

Foto: Carsten Holm Clausen

Mikael var hurtigst færdig med at samle lokkere ind fra jollen og hjalp mig med de sidste par striber inden vi sejlede ind på revet og fik gjort klar til hjemsejladsen. Vinden var taget noget til i løbet af formiddagen, så der var da ved at være en rimelig søgang, som vi skulle sejle lige imod på hjemturen.
Jollen var noget bedre til at klare dette end jeg havde regnet med så vi blev slet ikke så våde som man ellers kunne frygte.

Tak for hyggeligt selskab, Mikael

Af Carsten Holm Clausen

Det andet par øjne

En tur blev hurtigt planlagt – to mand mod Østjylland med to pramme og en jolle. Vi mødes derude, jeg selv har sovet der, og kammeraten kommer direkte hjemmefra. Kort møde på havnen inden grejet sættes i vandet. Lidt anderledes - når der nu også er en jolle at styre. Bortset fra et par startproblemer med motoren går alt som planlagt. Jollen går godt med den nye motor og de to pramme på slæb og man kan bare ligge og dase de 20 min. det omtrent tager at komme over vigen.
Vi har såmænd både ekkolod og gps, men her i den aldrig helt sorte nat på stille vand bruger vi nu ingenting, vi kender stedet i forvejen fra både jagten og fiskeriet.

Snakker gør vi ikke meget - motorlyden er lige kraftig nok, så skal der i hvert fald råbes og hvem gider det, når det blandt andet er roen på havet vi søger.

Vel ankommet frigøres kammeratens jafi og jeg selv ankrer min pram op, og stikker vel 400 meter udad, hvor lokkerne hurtigt bliver lagt ud. Ca. 12 edderfugle, 12 hvinænder og et par gæs samt 5 gråænder hvis nu der kommer nogle af dem. Gæssene mest som blikfang. Normalt ville jeg nok ha lagt udelukkende dykænder, men nu skulle der lige prøves lidt af. Jollen er rar og nem at lægge lokkere ud fra. God plads, men alligevel er det ikke det samme, så der skal tænkes lidt undervejs.

Et kvarters tid og de er ude. Ca en halv km væk ligger kammeraten og er også i gang med lokkerne. Jeg er på vej mod prammen for at bytte rundt. Tænker lidt over om det vil blæse så meget op, at ankersnoren til jollen skal forlænges - ”nej” – det går nok. Ror stille ud til lokkerne og får lagt prammen op mellem de to ankre.
Alt går som det skal, en enkelt ederfugl har været på vej mod lokkerne imens. Men jeg tager det roligt, der skal jo nok komme flere. I øvrigt sjældent sjældent det kan betale sig at starte, før man er klar. Stresser mere end det gavner!

Det er ved at være tid til jagt, kaffen ligger i jollen, pokkers – havde ellers lige glædet mig til en kop. Nå det kan vi tage senere. En cigaret bliver det til. Enkelte skud fra kammeraten, jeg kan ikke helt se hvad det bliver til men sikkert edderfugl i starten, hvor de gerne kommer bedst. Op ad formiddagen kan de nogle gange være mere genstridige afhængigt af pladserne.

Mws vrider stømper

Foto: Carsten Holm Clausen

Igen et par skud, mens jeg har problemer med mit ankertov – det er nyt og ikke helt samme slags, lidt tykkere. Men stadig flydende. Prøver lidt forskelligt, da der alligevel denne morgen ikke ser ud til at ske så meget hos mig. Skud fra nord, der går det lidt bedre og en hvinand falder forendt i baljen.
Et par skarver flyver forbi - bare man havde haft en aftale med en af de fiskere der holder til i vigen. Nå, det kan komme senere, men glemmer det jo nok igen. Kragerne kommer tværs over vigen og holder til en enkelt af dem men i et nærmest umuligt bagoverskud. Den klarer dog skærene. Det viser sig faktisk, at det er den eneste halve chance jeg får denne morgen. Sådan er jagten. Efter et par timer vælger jeg at ro ind til jollen. Vil eksperimentere lidt med den mens kammeraten jager videre. Selvfølgelig sker der det typiske mens jeg ror ind – 5 hvinænder slår for lokkerne.

Da jeg når jollen er kammeraten dog også på vej ind. Vi snakker lidt og det ender såmænd med at vi bliver enige om at vende næsen hjemover. 5 fugle har han fået, edderfugle og hvinænder og flest af de sidste.

Tre lappedykkere har været på besøg i løbet af morgenen, men ellers er det hvinænderne, vi har set flest af. Edderfuglene har været ret fåtallige i vigen, men det havde vi nu nok en fornemmelse af. Vel tilbage i havnen, denne gang uden motorproblemer, får vi hurtigt pakket grejet sammen. Der bliver taget et par billeder.
Vi møder en fisker vi iøvrigt før har mødt. Han bliver lidt træt af, at vi ikke bare skød de skarver, men en mere gangbar tilladelse end en mundtlig vil så være nødvendig.

Prammene pakket

Foto: Carsten Holm Clausen

Vi snakker kort, og begiver os derpå mod henholdsvis Skive- og Skanderborgkanten. Næste tur er ikke planlagt endnu, men på vejen hjem i bilen er jeg alligevel på vej på jagt igen, det samme sker helt sikkert i den anden bil.

En god dag på fjorden, hvor udbyttet vildtmæssigt lå lavt, men hvor nye erfaringer talte mest for mig i hvert fald. Den mest irriterende erfaring var, at skridtstøvler er rigeligt – hvis man bare husker man ikke har waders på! Men våde støvler er lidt for træls. Så næste gang! – nye systemer er blevet til afprøvede systemer, sådan er strandjagten.