Edderfugle i januar - 14 januar 2006

Af: Kasper Søndergård

Det var dagen før den 15. januar, hvilket er den sidste dag hvor alle andefuglene var jagtbare på fiskeriteritoriet, så en kammerat og jeg selv havde valgt at tage prammene med en tur til Fyn. Målet var at se om vi ikke kunne få et par edderfugle indenbords i jafi’erne, eller om jeg kunne få skudt min første havlit eller fløjelsand.
Efter få timers søvn, mødtes vi kl 0200 for at klargøre prammene. Vi fik fordelt ca. 40 edderfugle- og 25 hvinandelokkere imellem de 2 pramme, så de var fyldt godt op.
Da vi ankom til Fyn ved 0530 tiden, blæste det en frisk vind fra syd, men bølgerne var ikke større end at det godt kunne lade sig gøre. Vi roede ca 1,5 km mod sydøst, hvor vi kunne finde læ bag en lille ø. Min makker lagde sig lige ud for spidsen af øen, imens jeg lagde mig ca 100 meter længere ud. Bølgerne var lidt ubehagelige at ligge i, men det var jo her at ænderne plejede at trække forbi, så jeg måtte ofre mig lidt for sagen.
De første fugle kom allerede lige ved skydetid, men jeg var ikke færdig med udlægningen af lokkerne, de halvstore bølger gjorde det bestemt ikke nemmere at få plastikfuglene til at ligge perfekt. Da jeg endelig blev færdig skulle der ikke gå længe før den første flok troldænder kom susende hen over lokkerne. Jeg nåede lige at sende et forkølet skud efter dem, men uden resultat. Kort efter hørte jeg nogle grågæs snakke et sted ude i halvmørket. Det varede lidt før jeg fik øje på de 2 gæs, som fløj lige imod min makker, da de var ca 50 meter fra ham valgte de at slå af, og i stedet flyve lige imod mine lokkere. Jeg kravlede helt ned i bunden af prammen og rejste mig først, da de store fugle passerede mig på ca 20 meters afstand. Den bagerste gås pakkede sammen i skraldet, jeg fandt hurtigt den anden på sigtekornet, men skudet sad langt under….bølgerne gjorde heller ikke skydningen nemmere, men hvad betød det, med en gås i prammene var turen redet. Imens det lysnede, fløj der en del ænder rundt, men enten ville de ikke rigtigt slå, eller når de endelig viste interesse for lokkerne kom de til den forkerte side af prammen. Min makker fik dog et par edderfugle indenbords. Omkring solopgang kom 5 troldænder ind over lokkerne, hvor jeg fik en flot andrik. Jeg var kun lige kommet på plads, da en edderfugl kom på stive vinger ind i et rent spidsskud, hvor den forendte i en sky af fjer. Netop som jeg fik løsnet mit ankertov, kom en ung hvinandrik forbi for fuld damp uden at værdige lokkerne et blik, i ren refleks flåede jeg bøssen op, og trak op foran anden og trykkede af. Anden forsatte i en lang blød bue om bag mig hvor den gik død ned i havet.

I de næste timer kom der en del ænder, men de ville ikke rigtigt som vi ville. Kun skalleslugerne var meget selskablige, men da de hører under en lokalfredning i det område, kunne vi kun nyde synet af disse elegante hurtigflyvere. Vi fik dog et par edderfugle mere hver, plus et par fæle forbiere.
Kl. 1100 var trækket næsten fuldstændigt ophørt, så vi valgte at pakke sammen. Lige da jeg satte mig op for at løsne ankertovet, kom en udfarvet hvinandrik hen over mig på hvinende vinger. Jeg så den lidt for sent, så jeg nåede kun at få skudt et halvvejs hofteskud efter den. Det hele gik dog op i en højere enhed, for den pakkede stendød sammen….. Da vi havde fået samlet alle lokkerne sammen, sejlede vi ind til øen, for at få pakket lokkerne og de døde fugle ordenligt. På vej derind kom en krage flyvende lige imod mig selvom jeg roede videre, den skulle vise sig at blive dagens sidste fugl. Nu manglede vi bare det sure, nemlig at ro den lange vej tilbage til bådpladsen, få læsset prammene og de ca 3 timers kørsel, inden vi igen var tilbage i Struer.

Det havde været en perfekt dag med 4 edderfugle til min makker og 1 troldand, 2 hvinænder, 1 krage, 1 grågås og 5 edderfugle til mig. Jeg fik ingen havlit eller fløjelsand i denne omgang, men jeg vender tilbage næste år…