Holbæk fjord 27. oktober 2002

Af: Claus Lind Christensen

Sidste gang jeg var på Sjælland, var jeg på jagt på Holbæk fjord og her havde Per, som jeg var med, sagt til mig, at hvis jeg kom på "øen" igen, skulle jeg bare sige til, så kunne jeg komme med ham på fjorden igen.

Vi mødtes derfor kl. 6.00 "gammel tid" på havne i Holbæk, ja det var den morgen hvor vi gik fra sommertid til vintertid, så for at vi ikke på nogen måde skulle gå galt af hinanden, var vi enige om at vis ingen af os rørte ved urene, inden jagten så ville vi holde tiden.

Sådan skulle det også gå, så efter vi havde sagt godmorgen, gik der ikke mange minutter før end vi sejlede mod vores destination ude på fjorden. Her skulle vi drive en kombination af kravlejagt og trækjagt. Vinden var dog lidt skrap og vandstanden var noget over det normale, så vi var klar over at kravlejagten ikke ville blive den primære form for jagt denne morgen.

Men vel fremme ved den lille ø vi skulle ligge ved, fik vi os staget ind på plads, hvor lokkerne blev lagt ud og vi var klar til at tage i mod de pibeænder der forhåbentligt skulle være i området.

Der skulle do heller ikke gå lang tid før end de første pibeænder kom. To stk. med kurs lige mod lokkerne i min side, men 60 meter ude satte de sig på vandet, så Per sagde at jeg godt kunne finde stikkerne frem og komme af sted. Som sagt så gjort, men allerede efter 20 meters sikken kunne jeg ikke længere nå bunden og da jeg forsøgte at padle med stikkerne, drejede prammen rundt for mig og resultatet var entydigt, ænderne stak af.

Da jeg så roede tilbage til lokkerne, kom der en enkelt and bag fra for fuld fart, Per kunne ikke skyde på den for mig, men da den passerede mig på god skudhold holdt jeg til den hvor jeg dog fik den i andet skud, men dog ikke mere end den skulle have et fangstskud på vandet.

Herefter trak der en del ænder rundt om os, men de ville ikke helt ind til lokkerne, lige bortset fra et par meget gode chancer, som vi ikke helt fik held med.

Efter lidt tid kom der dog et par ænder bag fra, som gik op og smed sig bag en af de andre øer og Per besluttede sig for at han ville prøve at kravle til dem. Med den nu efterhånden lidt kraftige vind tog det ganske lang tid for Per at komme over til dem, men det gik, for han kom på et godt hold, som gav ham en fin Skeand.

Mens Per var på vej tilbage til lokkerne var jeg lige ude for at rette lidt på nogle af lokkerne, hvor der sker det som der altid sker når man lige skal et eller andet. Fire pibeænder styre lige mod lokkerne i lav højde. Jeg sprang alt hvad jeg kunne op i prammen og jeg nåede da også kun lige at få geværet i hånden før end ænderne slog ind over lokkerne. Dette resulterede i dagens tredje and.

Herefter drejede vinden lidt og det begyndte at regne, hvilket lagde en dæmper på trækket og de fugle som trak begyndte at trække mere ind over ørene i området. Vi besluttede derfor at flytte over til en af de andre ører, hvilket da også skulle give gevinst, for efter lidt tid kom der også endnu en pibeand lige på lokkerne og her var det Per som fik dages and nummer fire.

Udsigt over lokkerne

Foto: Claus Lind Christensen

Nu tog regnen til og trækket gik næsten helt i stå og da kl. var ved at nærme sig middag, valgte vi at pakke lokkerne og drage hjemad, men vi var også enige om at dagen havde budt på det vi havde forventet - god natur, godt selskab og lidt ænder på tasken.
På vejen om til motorbåden fik vi da også lejlighed til at få en af de lidt mere specielle oplevelser med gråænderne, de ænder der ikke altid er lige nemme at få til at slå på lokkerne og når de endelig slår, så smider de sig ofte 50 meter fra prammen. Bedst som vi kom sejlende kom tre fine gråænder trækkende langs den ø vi sejlede langs og de slog først af da de var inden for skudhold af Per, så dagen blev også krydret med en enkelt gråand på paraden.

Vel fremme ved motorbåden, fik vi læsset grejet ombord hvorefter vi langsomt begav os hjemad, da søerne nu havde rejst sig lidt, så efter en sejlads i gyngende bølger, nåede vi sikkert i havn, og endnu engang med mindet om en god dag - tak for det Per.